“I LOOOVE ADMIN 🔥!” … hoor ik maar weinig ondernemers zeggen.
Logisch, toch? Want het zijn vaak net de administratieve bijkomstigheden die jou als ondernemer afleiden van jouw core business, de hoofd-zaak. Dat die afleiding een grotere impact kan hebben dan we op het eerste zicht denken hoeft dan ook niet te verbazen.
In deze blogpost wordt gekeken naar een paar steeds terugkerende tijdslurpers en hoe jij een VA kan inzetten om daar komaf mee te maken.
Als gedreven ondernemer weet je als geen ander hoe belangrijk het is om je volledig op je core business te richten. Maar wat gebeurt er wanneer je inbox en het bijhouden van je administratie zich meester maken van jouw planning én van de rust en focus in jouw hoofd? Een last die een grote impact kan hebben op je productiviteit en je creativiteit. Gelukkig hoeft dat niet zo te blijven. In dit artikel geef ik enkele voorbeelden van hoe jij een VA kan inzetten als geheim wapen voor jouw onderneming.
Wat zijn vaak dé grote tijdsponzen van een ondernemer?
📧 E-mailbeheer: laat je inbox jouw planning niet bepalen. Een VA kan ervoor zorgen dat alleen de essentiële e-mails jouw aandacht vragen, dat de juiste berichten bij de juiste personen terechtkomen, noem maar op.
- ⚙️ Digitale toepassingen: anno 2024 verandert de digitale wereld sneller dan je je kunt laten afkoelen. Heb je net geleerd hoe je die nieuwe toepassing gebruikt, dan is er alweer een update die alles op z’n kop zet. Een digitale processie van Echternach als het ware. Je inwerken in digitale tools of apps waar je niet helemaal in thuis bent en waarbij je dus eindeloos – oh zo kostbare – tijd verliest, hoeft echt geen bron van frustratie te zijn. Laat die zaken aan je VA over, of laat een VA een handleiding voor je maken bijvoorbeeld.
- 🤷🏻♀️ Opdrachten buiten je core business: opdrachten die je niet wil weigeren omdat je jouw klant een totaaloplossing voor zijn probleem wil aanbieden. Stel je bent grafisch vormgever of een andere creatieve ondernemer. Dan wil jij je richten op je hoofdzaak: het ontwerpen, het creëren van zaken, en niet op het bouwen van sjablonen in Word of PowerPoint bijvoorbeeld (”Hey, giet je de brochure die je maakte ook effe snel in een PowerPointje?” – sounds familiar?). Besteed de bijzaken die jij niet graag doet en waar jouw sterkte niet ligt uit aan een VA. Zo kan jij je klant toch dat totaalpakket bieden en blijf je zelf ook blij (hallo, selfcare). Van een win-win gesproken!
- 📑 Algemene administratie: je kent ze ongetwijfeld wel, die kleine dingetjes. Bonnetjes inscannen, facturen bijeensprokkelen (”Zat die nu in de mail, of in m’n Dropbox? Nee wacht, ik had die al in de cloud bewaard, toch?”). Dat hotel voor het klantenbezoek boeken, dringend op zoek gaan naar relatiegeschenken voor de feestdagen, of beter nog (voor de 👛 althans): eindelijk die facturen maken en uitsturen. Allemaal bijzaken voor jou als ondernemer, bijzaken waar een VA zijn of haar hoofdzaak van maakt.
Herken jij als ondernemer je in dit verhaal? Wil jij ook zo graag meer tijd besteden aan je creativiteit en minder aan die vervelende administratie? Laten we samen bekijken hoe ik je kan helpen. Stuur me een bericht en ontdek hoe jij jouw zaak weer in.orde kan brengen!
#inorde #inordeva #alleskomtaltijdinorde #virtualassistant #businesssupport #virtueleassistent #productiviteit